Emosi merupakan peranan penting dalam kehidupan kanak-kanak. Emosi dapat menambah minat dan keseronokan terhadap pengalaman kanak-kanak setiap hari serta emosi menjadi penggerak terhadap semua tindakan. Pendidikan prasekolah sangat memberi penekanan khusus terhadap perkembangan sosioemosi bagi kanak-kanak seperti memupuk ciri-ciri kepimpinan, semangat kekawanan dan sahsiah diri melalui aktiviti kurikulum dan kokurikulum. Walau bagaimanapun, perkembangan sosioemosi kanak-kanak akan berlaku sepanjang masa tanpa sebarang aktiviti yang spesifik.
Hal ini kerana, sekiranya kanak-kanak menghadapi masalah di prasekolah maka kanak-kanak tersebut akan turut mengalami emosi yang kurang stabil ketika berada di peringkat sekolah rendah kelak. Apabila perkembangan seorang kanak-kanak itu meningkat, emosi mereka juga akan berubah kesan daripada keseluruhan pertumbuhan kanak-kanak hingga menampakkan kematangan.
Secara lazimya, kanak-kanak akan meluahkan emosi mereka secara terbuka seperti menangis sepuas hati ketika sedih atau menjerit ketawa ketika bermain.
Perkembangan sosioemosi merangkumi aspek;
- mengenali dan mengurus emosi kendiri
- pencapaian tahap emosi yang positif
- pembinaan konsep kendiri positif
- membina kemahiran interaksi dan kemahiran sosial
No comments:
Post a Comment